lørdag 9. januar 2010

Min bestemors strikkeoppskrifter


Min kjære bestemor holder på å rydde i skapene sine. Og det er utrolig hva som skjuler seg i bestemødres skap. Blant annet en hel pappeske med strikkeoppskrifter. De første bildene her er hentet fra et hefte fra 1950. Da var besteforeldrene mine nygift og klare til å lage et hjem. Hun viste meg også rasjoneringsmerkene. Hvor mange merker de måtte gi for forskjellig garn og for ferdig sydde klær. For dynetrekk måtte de ut med 30 merker, og det var MYE. Så da får jeg fort forståelse for hvorfor hun lapper sengetøyet fortsatt.


Søndagskjole må en hver liten pike ha.


Og hel badedakt var igjen på moten. Hvilket garn strikker man badedrakter i mon tro?



Dette heftet er fra København og laget i 1956. Jeg har stor sans for sparkebukser, og synes denne modellen var søt. På denne tiden hadde bestemor og bestefar fått to barn, så det var nok klær til disse som stod først i køen.


De litt eldre barna får jakker og små kjoler.


De unge herrene liker visstnok vester med fargerike mønster.


Og de unge pikene får sommerlige topper og kjole med rynket front.



Dette heftet er yngre, antakelig fra den tiden bestemor og bestefar fikk sine første barnebarn. Mener jeg har sett den oransje dressen "live". Kanskje jeg hadde en sånn da jeg var liten?



Og den jakken tilslutt her kunne man jo funnet i butikken i dag. Kjempefin, synes jeg.


Jeg fikk også en hel masse strikkeoppskrifter fra 1984. Selv om det er året jeg ble født har jeg ikke helt funnet gleden i det snittet, for å si det sånn. Hvis noen er interessert er det bare å si i fra så kan jeg sende det hele til deg. Det samme gjelder en bunke med Idémagasinet fra 1993. Interiør, mat, strikk og plantestell fra 90-tallet. Jeg tror jeg holder meg til 50-tallet en stund til, så har du en greie med 80- eller 90-tallet så kan du få det hele.
Ha en fin helg! Her skal det strikkes!

7 kommentarer:

  1. Hei. Førstegangsbesøk her og nå har jeg virkelig kost meg. Du lager så mye fint! Spesielt flott synes jeg pianokrakken din er og oppslagstavla på lerret var en veldig god ide. Nå fikk jeg veldig lyst på en sånn stiftemaskin. :-)

    SvarSlett
  2. Hei!! Tusen takk for at du vil være med på våres giveaway!! Herlig med gamle strikkeoppskrifter, har en helg haug liggende etter at jeg jobbet i garnbutikk. Vi byttet masse oss imellom! Liker best de gamle babyoppskriftene, synes de er så søte!! Håper du har en herlig søndag, jeg kommer innom her igjen!! Klem M

    SvarSlett
  3. Så gøy med masse gamle oppskrifter :) Har du planer om å strikke noen? Den oransje dressen var jo skikkelig 70-talls - litt tight, men kjempefin :)
    Jakken jeg strikket var fra Sandnes garn, mix dame.
    Ha en fin kveld
    Kjersti

    SvarSlett
  4. Hei Anemone!
    Velkommen til NIB!
    Moro med så mange gamle strikkeoppskrifter! Jeg skulle gjerne prøvd meg på noe av dette, men er så dårlig til å strikke...

    Ønsker deg en fin uke :)
    Klem fra Stine

    SvarSlett
  5. Så hyggelig gave! Selv har jeg fått flere slike hefter av mine mødre (fra mamma til oldemor). Veldig stas å bla gjennom dem av og til.

    Ha en fin kveld :o)

    SvarSlett
  6. Stønn!! Nå ble jeg littegranne misunnelig gitt.. elsker slike gamle oppskriftshefter.. Superheldige du! :-)

    SvarSlett
  7. Lenge siden du la inn denne, men likevel: fantastisk å snuble over slike skatter hos bestemor!

    SvarSlett